1.0
.
Pengenalan Pembangunan Sahsiah
Pembangunan
sahsiah adalah merujuk kepada perubahan tingkahlaku seseorang invidu sama ada
dari segi penampilan fizikal, bergaul
dengan cara yang boleh diterima oleh
masyarakat di sekeliling beserta dengan nilai-nilai keagamaan yang dipegang
oleh seseorang itu.Merujuk Kamus Dewan ( 2009) ,Sahsiah merupakan satu
perkataan Arab yang bermaksud keperibadian atau peribadi . Peribadi pula
bermaksud manusia sebagai diri sendiri, sifat-sifat ( kelakuan,sikap) seseorang
yang sudah sebati dengan diri sendiri untuk membentuk watak dirinya. Sahsiah
atau personality adalah corak keseluruhan seseorang individu yang merangkumi
cara seseorang itu berfikir, berasa , bertingkah laku dan berhubung dengan alam
sekitarnya(Ee Ah Meng ,1999). Menurut
Mohd Nasir et al.(2006), Pembangunan sahsiah juga membawa makna membina akhlak,
peribadi dan tingkah laku dengan matlamat menjadikan seseorang itu bertamadun ,
intelek ,murni dan berdaya maju. Sahsiah
setiap manusia adalah berbeza antara seorang dengan seorang yang lain.
Adakalanya sikap dan tingkahlaku seseorang itu boleh dipengaruhi oleh orang lain seperti
keluarga,rakan sebaya atau arits-artis yang menjadi idola mereka tetapi ia
tidak akan bertahan lama kerana sikap ini akan balik kepada keadaan asalnya
pada suatu masa nanti. Oleh
itu lebih baik kita menjadi diri sendiri daripada menjadi orang lain.
2.0
Teori-Teori
Pembangunan Sahsiah
Terdapat banyak teori yang membincangkan isu-isu
berkaitan dengan pembangunan sahsiah seperti Teori Berasaskan Pendekatan
Psikoanalisis,Teori Pembelajaran Sosial,Teori Pendekatan Sahsiah, Teori
Pendekatan Fenomenologi dan Teori Kajian Empiris. Dalam Teori Berasaskan
Pendekatan Psikoanalisis, Schultz et al (2001) berpendapat bahawa sahsiah
mempunyai tiga komponen iaitu Id, Ego dan Superego. Id adalah dorongan
naluri yang bertindak untuk mencapai kepuasan tanpa menghiraukan nilai
atau moral. Ego pula adalah teras sahsiah yang mengawal kata hati dan dorongan
naluri dalam meyesuaikannya dengan kehendak realiti. Manakala Superego adalah
kata hati yang mendorong seseorang itu ke arah tingkah laku bermoral untuk
mencapai peringkat kesempurnaan. Menurut Anastasia (1998), manusia dilahirkan
dengan perasaan rendah diri dan tidak sempurna. Oleh itu manusia mempunyai
tujuan yang sama dalam hidup iaitu mencapai peringkat yang lebih sempurna.
Teori Pembelajaran Sosial, menurut Mc Candles(1979), konsep kendiri adalah satu proses pembentukan kepercayaa dengan mencontohi orang lain yang dikenali sebagai identifikasi dan
meniru tingkah laku orang lain sebagai imitasi.
Dalam
Teori Pendekatan Sahsiah(Maslow.1968), dalam setiap diri seseorang itu terdapat
kuasa penggerak yang dinamakan keperluan yang wujud mengikut hierarki.Peringkat
hierarki tertinggi ialah penyempurnaan kendiri.Untuk mencapai peringkat
tertinggi seseorang itu mesti dapat memenuhi keperluan asas seperti kasih
sayang dan keselamatan.Teori Pendekatan Fenomenologi merupakan satu kajian yang
digunakan untuk memahami bagaimana seseorang itu melihat dirinya sendiri dari
segi keperluan, perasaan , penilaian , kepercayaan dan bagaimana persepsinya
terhadap pengaruh alam sekitar terhadap dirinya. Dari sudut perspektif Islam(Azizi et
al(2005),[1]
konsep kendiri didorong oleh sahsiah atau akhlak seseorang. Akhlak pula
terbahagi kepada dua iaitu akhlak
terpuji dan akhlak terkeji. Kedua-dua akhlak ini merangkumi dua dimensi iaitu
zahir yang mana ia boleh diukur dengan
mata kasar manakala akhlak batin adalah apa yang tersirat dalam hati
individu. Menurut Imam al-Ghazali (1989),pembangunan sahsiah merangkumi keseluruhan
aspek diri individu iaitu melibatkan pengetahuan agama,akidah,penghayatan
al-aquran,adab kehidupan berkeluarga, mencari rezeki,perhubungan sesama
manusia,akhlak,budi pekerti dan pembangunan jiwa serta hati.
3.0
Ciri-Ciri
Sahsiah
Sahsiah merangkumi empat aspek utama yang mana
kesemua aspek ini cuba
diterapkan kepada guru-guru melalui Kursus Pembangunan Sahsiah. Aspek pertama
ialah dari segi kognitif. Aspek ini merujuk kepada cara seseorang itu
berfikir.Menurut Azizi et al(2004).Kognitif dikaitkan dengan proses mental
mengubah input sensor kepada bentuk yang lebih bermakna dengan
merekod,menyimpan dan menggunakan semula maklumat yang sedia ada.Seorang
individu yang bergelar guru harus sentiasa berfikiran positif dalam banyak
perkara terutama yang berkenaan dengan kerjaya untuk memastikan ia sentiasa
berada dalam terkawal terutama semasa berada di tempat kerja. Sekiranya
tidak,kita sudah tentu akan mengalami stress.
Stress merupakan
satu gangguan emosi yang dihasilkan kesan dari tindak balas terhadap
sesuatu perlakuan yang menyebabkan
seseorang berasa risau,takut atau tidak selesa. Adalah
agak mustahil bagi kita mengelak diri dari masalah stress.Oleh itu, kita harus
tahu bagaimana menanganinya seperti
melakukan senaman ringan semasa berada di sekolah ,bersukan ,berjalan-jalan,menyanyi
,memancing atau melukis pada waktu lapang.Dalam menjalani kehidupan sebagai
seorang guru, kita patut tahu menguruskan keperluan-keperluan yang berkaitan
dengan kerjaya kita .Contohnya, membuat perancangan awal atau menyediakan bahan
bantu mengajar sebelum memulakan proses Pengajaran dan pembelajaran di bilik
darjah. Kita perlu bersedia dengan maklumat dan pengetahuan yang berkaitan di
samping tahu mengurus diri dan kehidupan supaya sentiasa nampak ceria ,
bersemangat dan berdisiplin. Aspek yang kedua ialah aspek fizikal yang mana ia lebih
cenderung kepada cara seseorang itu bertingkah laku. Seorang guru seharusnya
tahu menyesuaikan diri dalam semua keadaan terutama ketika berada dalam
kelompok masyarakat. Keperibadian atau sikap kita selalu jadi perhatian. Begitu
juga dengan penampilan diri yang begitu sinonim dengan disiplin diri. Aspek
yang ketiga ialah aspek sosial ,ia
berkenaan dengan kebolehan seseorang guru bergaul, berinteraksi dan
berkomunikasi secara berkesan sama ada ketika bersama pelajar-pelajar, guru-
guru lain atau masyarakat sekeliling tanpa mengira bangsa,darjat,pangkat atau
kepercayaan .[2]Tanpa
interaksi social yang luas dan berkesan, manusia sukar mendapat pengesahan
tentang beberapa perkara yang menjadi persoalan khususnya dalam
menginterpretasi aspek kendiri yang ada. Guru-guru merupakan kelompok yang selalu berhadapan
dengan situasi yang memerlukan guru
memberi atau menerima pendapat orang lain.Di dalam satu perbincangan
contohnya, memang agak sukar untuk membuat keputusan jka terdapat individu yang
suka menyangkal pendapat orang lain.Oleh itu adalah lebih baik jika bersikap
toleransi demi kebaikan semua pihak.
Aspek ke empat ialah aspek kerohanian. Aspek ini wajar diberi penekanan yang serius kerana ia
dapat membentuk akhlak dan keperibadian yang baik dalam diri seseorang guru dan dapat
menghindari atau menjauhi perkara-perkara yang dilarang terutama dalam Islam.
Sebagai penganut ajaran Islam seorang itu hendaklah sentiasa memantapkan
keimanannya kepada Allah dengan melaksanakan kewajipan agama,beramal soleh,
bersyukur dan menyempurnakan segala
tanggungjawab yang berkaitan demi mengukuhkan hubungan dengan Allah .
Selain itu ,seorang guru perlu tahu akan kekuatan dan kelemahan diri
agar dapat dimanfaatkan serta ditingkatkan. Selain dari aspek-aspek yang
dinyatakan di atas , Nilai Bitara juga mengambil bahagian dalam usaha untuk
membangunkan sahsiah dan pembentukan nilai-nilai
yang tinggi di dalam diri guru-guru. Sebuah institusi atau sekolah tidak akan
mencapai apa yang diinginkan seperti yang tertera dalam misi dan visi yang
digubal jika mempunyai barisan tenaga
pengajar yang kurang berkemahiran dan tidak efisyen terhadap bidang tugas
mereka.
4.0. Nilai Bitara UPSI
Bitara bermaksud unik,unggul,tiada
tolok bandingannya dan lain dari yang lain telah membariskan 6 nilai utama yang
seharusnya ada pada para pelajarnya untuk membentuk sahsiah atau peribadi
cemerlang.Nilai-nilai itu ialah integriti,professional,semangat
berpasukan,berorientasikan pelanggan,prihatin kebajikan anggota serta kreatif
dan inovatif. Di sini kita akan melihat apa yang cuba diketengahkan oleh
nilai-nilai ini.
4.1. Integriti
atau kata lainnya ketulusan ,kejujuran atau keikhlasan merupakan suatu kualiti
yang harus ada pada seseorang individu .Nilai
ini juga merangkumi empat petunjuk iaitu bersikap
adil,amanah,akauntabiliti dan telus yang mana setiap petunjuk ini mempunyai
peranan masing-masing seperti tidak menggunakan masa bekerja untuk
perkara-perkara lain,amanah dalam menjalankan tugas sebagai penyampai ilmu
,bersikap telus dan bertanggungjawab
menjalankan atau menyiapkan tugas yang diamanah dengan baik dan
sempurna.
4.2. Profesional
bermakna mempunyai kemahiran atau keupayaan dalam apa jua bidang yang sesuai
dengan profesion yang diceburi. Nilai mempunyai empat petunjuk iaitu beretika,
iltizam, cinta,ilmu dan kompeten. Mengutamakan kepentingan sekolah sebagai
sebuah organisasi,menjaga maruah dan tidak mengaibkan guru-guru lain atau
pelajar-pelajar kepada masyarakat di sekitar menunjukkan guru itu seorang yang
beretika. Iltizam dapat dinilai melalui rasa bertanggungjawab dan semangat guru
ketika menjalankan tugas-tugas yang diamanahkan tanpa mengira waktu dan tidak mengharapkan
apa –apa balasan.Seorang guru perlu sentiasa berusaha untuk menambah ilmu
pengetahuan dan memikirkan strategi yang berguna dalam
membangunkan minda diri sendiri dan
pelajar-pelajar.Menyiapkan kerja dan mencapai tahap
kompetensi dalam jangka masa yang telah ditetapkan.
4.3.Semangat Berpasukan merupakan
satu cara bekerja di mana semua ahli
dalam komuniti atau kumpulan akan saling bekerjasama ,tolong
menolong,menghormati ahli-ahli sepasukan dan
bertolak ansur.Nilai ini mengemukakan empat petunjuk iaitu
muafakat,fokus matlamat,hormat-menghormati dan bangga UPSI.Permuafakatan adalah
penting dalam sesuatu organisasi kerana ia dapat mengelak salah faham yang
boleh mengakibatkan pertelingkahan dan perpecahan dalam
kumpulan. Membimbing serta memberi peluang kepada
semua pelajar untuk melibatkan diri dalam aktiviti akademik . Sikap
hormat-menghormati dan saling perlu ditanam dalam diri setiap ahli kumpulan.
4.4.
Berorientasikan Pelanggan bermaksud memberi perkhidmatan yang
mengutamakan kepuasan orang lain yang memerlukan perkhidmatan.Nilai ini terbahagi
kepada empat bahagian iaitu responsif, berkualiti,mesra dan proaktif. Responsif
ialah sikap bertindak segera terutama dalam menyelesaikan tugasan dan mencari
maklumat yang diperlukan dan tidak hanya
menunggu arahan semata-semata .Sebagai seorang guru sikap proaktif juga ada
kepentingannya kerana kita perlu sentiasa bersedia dengan perancangan dan
strategi untuk mengelak dari apa jua rintangan semasa menjalankan tugas.Mesra
merupakan satu perkataan yang menggambarkan
tentang seseorang yang mudah tersenyum dan bergaul dengan semua lapisan
masyarakat.Kemesraan yang ditunjukkan oleh seorang guru di sekolah akan
mewujudkan suasana yang riang dan ceria ,secara tidak langsung mampu
meningkatkan semangat ingin belajar di kalangan para pelajar.Petunjuk yang terakhir
dalam nilai ini ialah berkualiti. Hasil kerja yang berkualiti dapat dinilai
apabila ia menepati kriteria,mengikut standard tertentu,memuaskan dan menepati
kehendak pelanggan.Ketika berada di kelas ,seorang guru perlu menyampai dan memberi maklumat dengan
tepat agar tidak menimbulkan kekeliruan pelajar.
4.5.Prihatin
Kebajikan Anggota juga mengetengahkan empat petunjuk iaitu
peluang untuk maju, empati , penghargaan ,keselesaan persekitaran.Petunjuk
peluang untuk maju memberi jalan kepada guru-guru atau pelajar-pelajar
meningkatkan tahap pengetahuan dan jati diri dalam bidang yang diceburi .
Empati merupakan satu perasaan tulus yang sepatutnya ada dalam diri seorang
guru atau seorang pelajar. Sekiranya ada di antara kawan –kawan atau ahli
keluarga yang sedang
berhadapan dengan masalah ,kita boleh menjadi
pendengar yang baik walaupun tidak dapat menyelesaikan masalah tetapi
sekurang-kurang dapat meringankan beban tekanan mereka.Sikap ambil berat dan
perihatin yang kita tunjukkan akan
membuat kawan-kawan yang bermasalah itu merasa lebih bersemangat dan
lega.Petunjuk yang berikut ialah penghargaan.
Apakah
bentuk penghargaan yang kita harapkan atau beri pada orang lain ? Adakah
memadai jika sekadar memberi ucapan tahniah atau syabas ? Adakah penghargaan
yang berbentuk wang ringgit atau kebendaan lebih diterima dan dihargai ? Walau
apa pun jenis penghargaan itu,ia tetap menjadi perkara yang sangat penting pada
diri setiap invidu.Kadangkala hanya dengan senyuman sudah memadai untuk
seseorang itu merasa dihargai dan menunjukkan masih ada orang yang mengambil
berat terhadap mereka.Keselesaan persekitaran memainkan peranan penting dalam
kehidupan. Keselesaan persekitaran dapat memotivasikan kita dalam melaksanakan
tugasan harian.Kita perlu melibatkan diri dengan aktiviti –aktiviti yang membantu untuk tingkatkan dan kembangkan potensi diri.
4.6.
Kreatif dan inovatif. Nilai
ini merupakan nilai yang terakhir dalam Nilai BitaraUPSI.Kreatif boleh
diertikan sebagai keupayaan untuk menghasilkan sesuatu daripada
idea-idea yang bernas dan boleh dimanfaatkan.Nilai ini
terbahagi kepada beberapa petunjuk iaitu
Berdaya
cipta, penambahbaikan berterusan ,rebut peluang dan tambah nilai. Sebagai
guru,seseorang kita perlu meneroka atau menambah ilmu dan kemahiran-kemahiran
baru yang akan berguna terutama semasa proses pengajaran dan pembelajaran di
sekolah. Penambahbaikan berterusan penting dalam dunia pendidikan kerana ia
mencakupi banyak aspek seperti teknik pengajaran atau cara kita bekerja.
Melakukan sesuatu perkara dengan menggunakan teknik yang sama setiap hari sudah
semestinya mengundang kebosanan dalam diri kita. Oleh itu, kita perlu membuat
pembaharuan dan penambahbaikan berterusan sama ada dari segi cara bekerja atau
belajar. Kita juga perlu merebut dan tidak melepaskan peluang yang sentiasa ada di dalam dunia
pendidikan terutama peluang untuk menimba ilmu berkaitan dengan bidang tugas
kita
sebagai pelajar atau penyebar
ilmu. Penggunaan bahan media dan teknologi moden sudah menjadi satu
kemestian dalam era globalisasi sekarang ini. Selain
itu, melalui pembacaan kita juga dapat
menambah ilmu pengetahuan dan kemudiannya dikongsi bersama rakan-rakan sejawat
atau pelajar-pelajar di sekolah.
5.0. Etika Profesion Perguruan
Guru
adalah satu kelompok manusia yang bertanggungjawab dalam memberi ilmu kepada
pelajar-pelajarnya. Namun demikian, guru-guru juga terikat dengan kod etika
yang menjadi garis panduan demi menjadikan guru-guru
lebih,berketrampilan,berkualiti,berwibawa ,bertanggungjawab serta bersahsiah
unggul . Etika ini juga bertujuan untuk
memartabatkan profesion keguruan dan kedudukan guru-guru di mata masyarakat
dengan kata lain etika merupakan peraturan yang berkait rapat dengan perihal
tingkah laku dan moral sesuatu organisasi.Terdapat tujuh nilai utama yang
menjadi fokus dalam Etika Kerja Kementerian Pelajaran Malaysia
iaitu amanah,benar,bijaksana,bersyukur,dedikasi dan ikhlas.Etika profesion
perguruan yang ada sekarang mengkehendakan seorang guru agar menjaga
perilakunya,tidak melakukan sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah diri agar
tidak mencalarkan imej profesion perguruan. Guru-guru harus mengutamakan
tanggungjawab dan tumpuan terhadap pelajar-pelajar tanpa mengira
bangsa,keturunan,darjat dan kepercayaan.Menanam sikap –sikap yang baik terhadap
semua pelajar dengan harapan akan menjadi warganegara yang taat dan seimbang
dari semua aspek dan kualiti. Jelaslah di sini bahawa kod etika yang diguna
pakai di Negara ini adalah bertujuan untuk meningkat imej perguruan sesuai
dengan hasrat Negara untuk melahirkan modal insan unggul.
Rumusan
Sahsiah
merupakan satu paparan sebenar tentang corak peribadi atau personality
seseorang yang dapat dilihat dari semua aspek iaitu aspek
fizikal,kognitif,emosi,social dan rohani yang mana kesemua aspek ini dapat
mempengaruhi sikap atau perwatakan seseorang.Contohnya, seorang guru yang
sentiasa berpakaian kemas ,bersopan-santun,rendah diri,ikhlas ,penyayang dan
berpengetahuan luas sudah tentu akan menjadi tumpuan atau idola pelajar-pelajar
dan mungkin juga dikalangan guru-guru. Kebolehan berinteraksi dan berkomunikasi
serta menyesuaikan diri dengan semua lapisan masyarakat dapat membuktikan
bahawa guru itu adalah seorang mempunyai ciri-ciri sahsiah positif. Bagi
membangunkan lagi sahsiah seseorang guru,kursus ini sedikit sebanyak dapat
membantu guru-guru untuk memahami akan konsep sebenar pembangunan sahsiah
berdasaskan huraian dan teori-teori yang
digunakan.Walaupun
kita menyedari sahsiah seseorang boleh berubah
mengikut masa dan keadaan namun ia
mempunyai satu unsur yang stabil yang
membolehkan kita membuat ramalan terhadap sikap atau tingkahlaku pelajar-pelajar atau guru-guru. Berdasarkan empat ciri
sahsiah yang dikemukan kita dapati kesemua ciri ini sangat berguna kepada
guru-guru kerana ia dapat mempengaruhi tingkahlaku guru-guru untuk menjadi
insan yang lebih baik dan berkualiti serta menjalankan tugas dengan lebih
sempurna.Nilai Bitara UPSI yang ketengahkan sedikit sebanyak dapat memberi
impak yang positif terhadap perkembangan sahsiah guru dan bakal guru . Etika
Profesion Perguruan juga tidak ketinggalan
memberi sumbangan untuk mempastikan
guru-guru sentiasa berada dilandasan yang betul ,tidak mengabaikan tanggungjawab
sebagai pendidik serta menjadi role-model yang bersahsiah unggul yang mana
dapat mempengaruhi perkembangan anak didiknya menjadi warganegara yang berguna
di masa depan.
ii
. Huraikan dengan memberi contoh yang jelas bagaimana kursus Pembangunan Sahsiah
memberi kesan kepada perubahan karektor
anda.
Pada dasarnya kursus Pembangunan
Sahsiah ini adalah untuk membimbing guru-guru ke arah pembentukan sahsiah yang
lebih unggul sejajar dengan hasrat Negara untuk melahirkan modal insan yang
seimbang dari segi jasmani,emosi,rohani,intelek dan sosial dan mempunyai kualiti standing dengan
guru-guru di Negara lain. Pembangunan sahsiah sebenarnya telah mula wujud dalam
diri manusia sejak dilahirkan dan pembentukannya dipengaruhi oleh faktor baka
dan persekitaran. Faktor baka adalah terdiri daripada saiz
badan,penyakit,kecerdasan dan temperamen.Manakala faktor persekitaran pula
adalah didikan ibu bapa, sosioekonomi keluarga,pengalaman,budaya,pengaruh
sekolah,rakan sebaya, media serta masyarakat sekeliling.Dalam Teori Pembelajaran Sosial yang
dikemukakan oleh Albert Bandura menyatakan bahawa tingkah laku bukan disebabkan
oleh pelaziman semata-mata tetapi melalui pemerhatian dan peniruan terhadap
model-model iaitu invidu yang berada di persekitaran(pembelajaran
pemerhatian).Contohnya, seorang pelajar minta kebenaran untuk pergi ke tandas,apabila
dia kembali ke kelas pelajar lain pula akan membuat perkara yang sama dan ini
akan berlarutan sekiranya tidak di tegah oleh guru yang ada di dalam kelas
berkenaan.Teori ini juga telah saya aplikasikan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran terutamanya teknik role-play dan simulasi untuk mengajar
nilai-nilai murni dan sebagainya. Individu yang sedar tentang kepentingan
sahsiah seharusnya cuba untuk memperbaiki dan sedaya upaya menjadikan diri
mempunyai kelebihan dari orang lain.Aspek
kognitif dan aspek rohani dalam ciri-ciri sahsiah telah menjadikan saya
seorang yang lebih tenang ketika berhadapan dengan sesuatu masalah .Contohnya
,dalam usaha menyiapkan tugasan yang diberi,saya sememangnya menghadapi
pelbagai masalah terutama bahan-bahan rujukan yang agak sukar diperolehi .Saya
cuba tenangkan diri dan berdoa agar tuhan memberi petunjuk dan jalan keluar
dari masalah ini.Aspek rohani juga mengajar saya walau sibuk mana sekali
pun,tanggungjawab dan hubungan kita
dengan yang maha berkuasa tidak harus diabaikan. Kehidupan seharian
banyak mempengaruhi kerjaya.
.Sekiranya seseorang itu menghadapi masalah peribadi sudah pasti akan
menjejaskan prestasi atau kualiti kerjanya jika tidak ditangani dengan baik.
Bolehkah seseorang itu menghasilkan sesuatu kerja yang baik dan sempurna
sekiranya dalam keadaan yang tertekan atau fikiran yang berserabut? Jawapannya
sudah tentu tidak. Oleh itu, kita
haruslah pandai untuk mengurus diri,kehidupan dan keperluan kerjaya demi mencapai kecemerlangan potensi diri yang
secara tidak langsung mempengaruhi perubahan tingkah laku pada pelajar-pelajar.
Menurut Papalia et al.(2004) dalam Human
Development,teori pembelajaran sosial mengutamakan proses peniruan tingkah
laku individu-invidu yang ada di
sekeliling. Ini bermakna perlakuan guru sedikit sebanyak dapat
mempengaruhi proses perkembangan pelajar-pelajar dengan kata lain guru
cemerlang akan menghasilkan pelajar yang
cemerlang.
Nilai Bitara UPSI
yang diperkenalkan dalam kursus ini merupakan bonus kepada guru-guru kerana ia dapat membantu
meningkatkan tahap professional, kredibiliti,kreativiti serta inovasi
mereka.Nilai Integriti merupakan peneraju utama dalam pembentukan kualiti yang
konsisten bagi mendorong prinsip moral yang
tinggi. Adil adalah salah satu petunjuk yang terdapat dalam nilai
integriti yang mana petunjuk ini mengemukakan sikap adil terhadap penggunaan masa.Tidak dapat dinafikan sebagai
seorang guru yang bergiat aktif dalam aktiviti ko kurikulum selalu meninggalkan kelas untuk bertugas di
luar kawasan. Sebelum pergi saya akan menyediakan lembaran kerja dengan
secukupnya untuk pelajar-pelajar saya semasa ketiadaan saya.Apabila kembali ke
sekolah ,saya akan menggunakan masa yang ada untuk membincangkan
berkenaan
kerja-kerja yang diberi bersama mereka jika timbul permasalahan atau ada yang
kurang faham . Satu contoh lagi, sekiranya saya tidak dapat melatih
pemain-pemain tenis sekolah kerana menghadiri kelas tutorial, saya akan menggantikannya
pada hari lain dengan menambah waktu sesi latihan. Pada saya, setiap detik yang
berkaitan dengan bidang tugas saya sebagai seorang guru dan jurulatih adalah
penting jika saya meninggalkannya bermakna saya berhutang masa dengan
pelajar-pelajar dan setiap hutang perlu dibayar. Semangat berpasukan dalam
nilai ini memang cukup bermakna kerana bagi saya semangat berpasukan merupakan
tunjang utama dalam sesuatu organisasi atau institusi untuk mencapai sesuatu
matlamat .Jika sebelum ini saya lebih
suka membuat kerja secara solo tapi sekarang ia telah bertukar kepada
kumpulan.
Saya
dapati kerja dalam kumpulan lebih mudah asalkan ahli-ahlinya bersefahaman
,bertolak ansur dan saling menghormati. Ibarat dalam baris lagu kartun animasi
Wonder Pets,” apa yang penting kerjasama”, walau susah mana sekali pun tugas
kita dengan adanya kerjasama segalanya
akan menjadi mudah .
Etika
Profesion Perguruan yang telah digariskan oleh Kementerian Pelajaran
Malaysia merupakan panduan yang
disediakan sebagai satu landasan kepada guru-guru untuk ikuti dan hayati demi menjaga nama baik dan meninggikan lagi
martabat guru dalam profesion ini.Etika yang pada dasarnya ialah adalah satu
sistem berkenaan dengan akhlak dan tingkah laku
sesuatu orgnisasi yang merangkumi aspek-aspek moral yang baik dan yang
buruk.Menurut William(1971),etika ialah Sains normative mengenai perilaku
manusia dalam masyarakat di mana sains ini menentukan sesuatu perilaku sebagai
betul atau salah,baik atau buruk dan lain-lain. Di sini ingin saya ketengahkan
berkenaan salah satu etika profesion perguruan iaitu “ Dia haruslah bertugas
sebagai pengganti ibu-bapa dalam usaha membentuk tingkah laku murid-murid ke
arah maltamat-matlamat yang di terima oleh masyarakat”. Di sekolah , saya selalu
bertindak sebagai seorang ketua yang memberi arahan kepada orang bawahan iaitu
pelajar-pelajar dengan tujuan untuk mendisiplin mereka . Keadaan ini hampir-hampir menjauhkan saya
dari pelajar-pelajar akibat kurang mengambil tahu situasi sebenar atau masalah
yang mereka hadapi.Selepas itu baru lah saya sedar akan kesilapan yang telah
saya lakukan. Saya sepatutnya mendekati dan mendidik pelajar-pelajar saya
seperti anak-anak sendiri terutama dalam menerapkan nilai-nilai murni agar
dapat membentuk mereka menjadi warganegara yang berpotensi penuh. Dalam etika
ini ada disebutkan tentang amanah,benar,bijaksana,bersyukur ,dedikasi dan
ikhlas yang mana kesemua aspek ini berkait rapat dengan tanggungjawab sebagai
seorang guru.
Rumusan
Usaha-usaha
murni yang telah dilakukan oleh pihak UPSI dalam membina dan membentuk karektor
seorang guru yang professional dan berkesan sememangnya banyak memberi manfaat
dan merupakan panduan yang sangat berguna pada guru-guru atau pun bakal guru.
Melalui penerapan konsep ,pendekatan
teori-teori dalam pembangunan sahsiah, penggunaan nilai bitara serta etika profesion perguruan yang
terdapat
dalam kursus ini telah memberi satu impak yang baru dalam diri saya sebagai seorang guru .Setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan
masing-masing .Apa yang perlu kita lakukan ialah menunjukkan rasa hormat kepada
individu lain, bersedia untuk meminta maaf dan memaafkan ,mengambil berat
terhadap rakan-rakan atau pelajar-pelajar serta keluarga.Menyampaikan maklumat
yang dengan tepat melalui sumber yang betul dan lengkap akan menghasilkan
satu sesi pengjaran dan pembelajaran
yang berkesan selaras dengan petunjuk berkualiti.Pembangunan sahsiah yang
diutarakan dalam kursus ini juga banyak memberi kesan pada diri saya kerana
sebelum ini boleh di katakana saya adalah seorang yang berat mulut. Memang agak
sukar bagi saya untuk menegur orang lain selain dari memberi salam. Selepas
membaca dan meneliti isi kandungan modul barulah saya sedar akan kepentingan
bertegur sapa yang secara tidak langsung memberi peluang kepada saya untuk
mengenali dan berkawan dengan orang berasal dari kawasan lain.
Aspek-aspek yang terkandung
dalam etika perguruan seperti profesionalisme,integriti
,kejujuran,akauntabiliti dan pengurusan masa juga ada dalam nilai bitara . Ini
jelas menunjukkan bahawa kedua-dua perkara utama ini mempunyai persamaan dan
hala tuju yang satu iaitu untuk menjadi panduan,rujukan atau bimbingan kepada
para bakal guru dan guru-guru supaya menjadi individu-individu yang
bertanggungjawab,bersemangat untuk bekerja,mewujudkan kerjasama dalam
pasukan,berpegang kepada tingkahlaku yang baik dan sopan.Disamping itu,melalui
kursus ini guru-guru akan lebih memahami akan kepentingan bersikap adil kepada
semua pelajar serta mampu untuk memupuk nilai-nilai berkenaan dengan
nilai-nilai keperibadian yang tinggi. Perkara sebegini amat penting terutama
dalam usaha untuk melahirkan generasi pelapis yang berketrampilan dan berdisiplin.
Bibliografi
Abdullah
Hassan dan Ainon Mohd.Daya Pengaruh dan
Perubahan Sikap.Kuala Lumpur.
Utusan Publication &
Distributors.Sdn.Bhd. 1997.
Anastasia,K.A
dan Aikaterini,G. ”The Influence of
Traditional Values of Education on
Greek
Students’Real and Ideal-Self-Concept”.Journal
of Social Psychology. 1998.
Azizi Yahya et al.
Psikologi Sosial. Skudai,Johor. Penerbit Universiti Teknologi
Malaysia.2004.
Azizi Yahya et al. Pembangunan
Kendiri. Skudai,Johor. Penerbit Universiti Teknologi
Malaysia.2005.
Ee Ah Meng. Pedagogi
–Satu Pendekatan Bersepadu. Edisi kedua.Kuala Lumpur.Penerbit Fajar
Bakti.
Sdn.Bhd.1993.
Hergenhahn,B.R.
An Introduction To Theories of
Personality.NewYork : Prentice-Hall.1980.
Jaafar
Muhamad.Kelakuan Organisasi.Edisi ke-2.Kuala
Lumpur.Leeds Publications.1997.
McCandles,B.R.
Adolescents: Behaviour and Development.New
York.Holt,Rinehart and
Winston.1979.
Mizan
Adiliah Ahmad Ibrahim, et al. Konsep Kendiri .Kuala Lumpur. Planet Ilmu
Sdn.Bhd.
2000.
Schultz,D.P
dan Schulz,S.E. Theories of Personality
.7th edition.New York.Wadsworth Thomson
Learning. 2001.
William,L. An Introduction to ethics. London .
Methuen. 1971.
.
No comments:
Post a Comment